عنوان Need for Speed ProStreet
توضیحات پایانی تلخ از تجربه ی کربن اینک شروعی تازه با جاده های تازه
سازنده Black Box
ناشر Electronic Arts
تاریخ انتشار US: October 30, 2007 ,Japan: Unreleased ,Europe: November 2, 2007 Australia: Unreleased
سبک بازی Racing
پلتفورم PlayStation,PlayStation 2, Wireless EA Mobile ,PC , Nintendo DS ,Wii,Xbox 360, PS3


شهرهای بزرگ,کوهستان های بلند, دشت های وسیع و جاده های پر پیچ و خم باز هم انتظار تو را می کشند.انتظاری که اغلب بیش از 1 سال طول نمی کشد.اکنون نوبت توست که در این مسابقات نفس گیر شرکت کنی و بر افتخارات خود بیفزایی.مسابقه ی تو نه برای کسب پول است و نه برای جایزه و هر چیز دیگر.تو فقط برای کسب افتخار می جنگی .آیا باز هم می توانی بر رقبای سرسخت خود غلبه کنی؟!آیا باز هم افتخاری دیگر در راه است؟ آیا...


شهرهای بزرگ,کوهستان های بلند, دشت های وسیع و جاده های پر پیچ و خم باز هم انتظار تو را می کشند.انتظاری که اغلب بیش از 1 سال طول نمی کشد.اکنون نوبت توست که در این مسابقات نفس گیر شرکت کنی و بر افتخارات خود بیفزایی.مسابقه ی تو نه برای کسب پول است و نه برای جایزه و هر چیز دیگر.تو فقط برای کسب افتخار می جنگی .آیا باز هم می توانی بر رقبای سرسخت خود غلبه کنی؟!آیا باز هم افتخاری دیگر در راه است؟ آیا...

سال هاست که علاقه مندان به بازی های رایانه,چه حرفه ای و چه غیر حرفه ای این سری از بازی های محبوب EA را دنبال می کنند,سری بازی هایی که اغلب در حوالی کریسمس روانه ی بازار می گردد و انتظار یک ساله ی علاقه مندانش را پایان می بخشد.


NFS چندین سال است که همراه جمعیت عظیم گیمر هاست و با داشتن عناصر مناسب یک بازی توانسته است در میان بازی های این سبک بر مسند قدرت تکیه دهد و به حق که شایسته ی این مقام است.


Nfs از هملن نسخه های ابتدایی که بر روی رایانه های شخصی و کنسول محبوب سونی یعنی ps1 عرضه می شد توانست خیل عظیمی از گیمر ها را به سوی خود جذب کند.در آن زمان nfs تنها بازی رانندگی با نو آوری های زیاد نسبت به سایر بازی های ریسینگ بود.nfs4 را می توان یک نقطه ی عطف در این سری دانست.در این شماره از بازی تقریبا تمام عناصری که یک بازی در این سبک نیاز داشت گنجانده شده بود .طراحی بسیار زیبای جاده ها که اکثرا شرایط متفاوتی با یکدیگر داشتند,مقابله با پلیسی که دارای هوش مصنوعی بالایی بود, مد های اضافه شونده ی جدید و اتومبیل های بسیار از ویژگی های این شماره از بازی بودند.نسخه ی بعدی بازی نیز این سیر صعودی را ادامه داد و با اضافه کردن مد های جدید مانند شرکت در یک سری مسابقه جهت اخذ گواهینامه و برخی از مهارت ها جهت شرکت در سایر قسمت ها,  استفاده ی جالب از ماشین ها ی قدیمی و...


Nfs روند صعودی خود را طی می گرد. اگر چه در برخی از شماره های بازی EA نتوانست انتظارات را بر آورده کند اما در کل nfs حرکتی سریع رو به جلو داشت تا نوبت به underground  رسید. Nfs:u توانست تحولی عظیم در این سری از بازی ها به وجود آورد و مسابقات را به سطح شهر بکشاند.مسابقه در شب در اتوبان ها و سطح شهر به این شکل برای اولین بار در nfs:u اتفاق افتاد و توانست جمعیت عظیم هواداران را راضی کند, nfs:u2 نیز اگر چه نتوانست موفقیت نسخه ی قبل را تکرار کند ولی این نسخه نیز به نوعی یکی از نسخه های محبوب بازی به شمار می آمد اگر چه مشکلاتی نیز در آن به چشم میخورد.


Nfs:most wanted توانست اشکالات nfs:u2  را برطرف کند و با امکانات جدید به یکی از بزرگترین و محبوب ترین نسخ این سری از بازی ها تبدیل شود.

Carbon اگر چه از لحاظ نوع گیم پلی و گرافیک در یک بازی ریسینگ در نوع خود عالی به نظر می رسید اما نتوانست موفقیت mw را تکرار کند.


حدود 1 سال گذشته و اکنون آماده ی عرضه ی نسخه ی جدیدی از سری بازی های need for speed با نام pro street هستیم.


Pro street را می توان فلش بکی به گذشته دانست.مسابقات از آن حال و هوای شهر خارج شده و کم کم به سمت پیست ها و جاده های خارج از شهر کشانده شده است.


بهتر است بررسی pro street را با مهم ترین عاملی که در یک بازی ریسینگ به چشم می آید آغاز کنیم .


گیم پلی:
مهمترین عاملی که لذت یک رانندگی واقعی را به شما می چشاند
game play  بازی است.گیم پلی در pro street  نسبت به نسخ گذشته دچار تحول و پیشرفتی عظیم شده است.شاید بهترباشد از واژه ی "واقع گرایانه تر" برای بیان این مفهوم استفاده کنیم.در این شماره از بازی قابلیت انتخاب اتومبیل های کلاسیک به همراه اتومبیل های جدید گنجاده شده است.


در  pro street بر خلاف نسخه های گذشته هنگامی که مسابقات طولانی را آغاز می کنید می توانید تغییر آب و هوا و شب و روز را مشاهده نمایید.


آسیب پذیری اتومبیل ها نسبت به شماره های گذشته ی بازی افزایش شگرفی یافته است به طوری که با یک بر خورد و تصادف کوچک اجزای اتومبیل شما کارایی خود را تا حد زیادی از دست می دهند, همچنین هنگامی که با سرعت بالا در حرکت هستید بخش هایی از اتومبیل شما از جمله لاستیک ها در اثر اصطکاک با زمین دچار خرابی می شوند. این امر در تریلر هایی که تا کنون از بازی به نمایش در آمده است به وضوح نمایان است.


در نسخه های گذشته ی بازی مسابقات طولانی در اماکن مختلف جهان دربخش های grip, drift, drag  صورت می گرفت.در این شماره از بازی مد جدیدی به نام speed یا سرعت به بازی اضافه شده است در این مد شما به دور از سایر اتومبیل ها و شرکت کنندگان دیگر در 6 مرحله باید مسافت را با سرعت بالا طی کنید ,سپس زمان شما با زمان سایر اتومبیل ها مقایسه گشته و رتبه ی شما معین می گردد.


در بازی شرایط آب و هوایی مختلف گنجاده است و بازیکن می بایتسی اتومبیل را با توجه به همان شرایط خاص tune (انتخاب و تغییر قطعات اتومبیل) کند


مسابقات نسبت به carbon از خشونت بیشتری برخوردارند و اتومبیل های رقیب به هنگام سبقت گرفت از شما سعی در مورد اصابت قرار دادن ضربه ای به اتومبیل شما جهت واژگون ساختن آن نمایند.



با پیمودن مراحل به تدریج می توانید قطعات خودرو را بهبود بخشید و از لاستیک ها ,ترمز و قطعات بهتر بهره ببرید.


امکان تعمیر اتومبیل ها به صورت کامل در بازی گنجانده شده است به طوری که اگر به اتومبیل شما صدمه ی زیادی هم وارد شده باشد امکان تعمیر آن با پول زیاد وجود دارد:


در چند سری گذشته ی nfs  در هرسری شاهد پیشرفت امکانات در اسپرت کردن اتومبیل ها و سهولت این امر است چنانچه در carbon این امکانات به اوج خود رسید.prostreet  نیز همانند گذشته این روند را پیموده است و با اضافه شدن بخش های جدید همچون اضافه کردن نوشته های دلخواه و کوچکترین قطعات از جمله ضبط صوت ,آِنه و.. به اتومبیل این بخش روند صعودی گذشته را ادامه داده است.


فیزیک بازی نیز مانند سایر قسمت های گیم پلی بسیار خوب و مناسب کار شده است.در تریلر های به نمایش در آمده از بازی صحنه ها ی برخورد اتومبیل ها به یکدیگر و نحوه ی پرتاب شدن آن ها مصداقی بر این موضوع است.


همانطور که در ابتدای مقاله خواندید آسیب دیدن یکی از مشخص ترین وبارض ترین اتفاقات بازی است که بسیار با آن رو به رو خواهید شد.تفاوت آسیب دیدن اتومبیل ها با سایر نسخه های بازی در پیش آمد بعد از آن است. در نسخه های گذشته با آسیب دیدن اتومبیل نحوه ی حرکت اتومبیل یا سرعت و سایر پارامتر هایی که برای بردن مسابقه نیاز است تغغیر چندانی نمی کرد اما در pro street با آسیب دیدن اتومبیل این پارامتر ها به طور متناسب با شدت آسیب ضعیف می شوند فلذا برای بدن مسابقه به تعمیر اتومبیل نیاز خواهید داشت که برای این کار نیز به پول زیادی احتیاج خواهید داشت.مشاهده می شود که سازندگان در این نسخه از بازی تلاش کرده اند که چه از لحاظ واقع گرایی و چه از لحاظ مشکل بودن,بازی را در سطح بالاتری عرضه نماییند.

یکی دیگر از عواملی که در نسخه های قبل به طور جدی دنبال نمی شد و در این نسخه برای نزدیک شدن هرچه بیشتر بازی به واقعیت اضافه گشته است دست انداز ها و نا همواری های جاده است که در سرعت های بالا خسارت زیادی به اتومبیل وارد می کند .بنابراین می توان نتیجه گرفت در pro street  شما علاوه بر مهارت زیاد در استفاده از دکمه ها و راندن اتومبیل با سرعت زیار به چیز دیگری نیز نیاز خواهید داشت و آن چیز "دقت" است.در تمامی تریلر هایی که از بازی به نمایش در آمده است و همچنین صحبت ها و نوشته های سایت ها و مجلاتی که بازی به دستشان رسیده است این امر به وضوح نمایان است که یکی از مشخص ترین عناصر موفقیت در بازی دقت است.


عامل دیگری که در prostreet  نسبت به carbon اضافه شده است بلند شدن دود از لاستیک ها به هنگام راندن با سرعت بالاست(در ابتدای مقاله به این موضوع اشاره شد).هنگامی که سرعت شما از حد مجاز(که به شرایط جاده و شرایط آب و هوایی بستگی دارد) تجاوز کند لاستیک ها و چرخ های اتومبیل دچار اختلال می شوند و به تدریج از خود دود خارج می کنند.این دود کم کم بیشتر شده و به تدریج پوسته ی لاستیک در اثر اصطکاک از بین رفته و امکان چب کردن اتومبیل به شدت افزایش یافته است.خرابی لاستیک ها در هنگام بر خورد با نا همواری های سطح جاده و در هوای آفتابی در دشت ها به دشت افزایش پیدا می کند و بازی گن را دچار مشکل خواهد کرد.


دقت در انتخاب قطعات یکی دیگر از عواملی است که پیروزی در مسابقه را آسان تر می کند.به طور مثال شرایطی را فرض کنید که در یک جاده ی آفتابی مشغول راندن هستید و بازی را از داخل اتومبیل دنبال می کنید.در این شرایط استفاده از شیشه ها ی دودی و سایر قطعات غیر شفاف در راندن شما تاثیر به سزایی خواهد داشت زیرا در صورت عدم استفاده از این وسایل و استفاده از ابزار شفاف موجب اصابت اشعه های خورشید به اتومبیل و کاهش دید شما می شود.


تلاش سازندگان برای واقعی جلوه دادن مسابقات در pro street کاملا نمایان است و می توان گفت این تلاش تا حد زیادی موفقیت آمیز بوده است.


Ea در این نسخه از بازی سعی کرده است علاوه بر تقویت مهارت و استفاده از سرعت زیاد به افزایش قدرت رفلکس های بدنی هنگام برخورد با نا همواری های جاده و همچنین افزایش دقت بازی کننده بپدازد به طوری که به تدریج نقش سرعت در بازی کمرنگ تر می شود و دقت و آمادگی لازم جهت بر خورد با موانع جایگزین آن می شود


بحث گیم پلی بازی را رها می کنیم و به سایر پارامتر های بازی می پردازیم.برای این کار بهتر است با جلوه های تصویری و گرافیک بازی بحث را آغاز کنیم.


گرافیک در Pro street  روند صعودی گذشته را ادامه داده است و اگر گرافیک آین نسخه را با carbon مقایسه نماییم پیشرفت آن به وضوح نمایان است. هیچگاه گرافیک موجب محبوبیت این سری از بازی ها نبوده است زیرا با داشتن رقبای قدرتمندی چون gt 5  و pgr4  (که البته سبک مسابقات آن ها با Nfs متفاوت است) در زمینه ی گرافیک حرفی برای گفتن نخواهد داشت اما این نکته کاملا مشخص است که در pro street گرافیک پیشرفت قابل توجی داشته است.


یکی از ضعف های سری بازی های nfs که در این نسخه تا حدی به آن رسیدگی شده است حرکت و واکنش محیط اطرف پیست و جاده به حرکت و عبور اتومبیل هاست.این واکنش در نسخه های گذشته ی بازی یک ضعف مشهود برای بازی به شمار می آمد . در pro street  تا حدی به این موضوع رسیدگی شده است به طوری که حرکت عوامل طبیعی و بادکنک ها یی که در بالای پیس مسابقه نصب هستند مشخص است اما این حرکت آنچنان که باید طبیعی کار نشده است.


از آنجا که اغلب مسابقات از underground به بعد در جاده های شهری و در شب صورت می گرفت نور پردازی نقش بسیار مهمی در جذابیت هرچه بیشتر بازی داشتن که الحق ea در این زمینه بسیار عالی کار کرده بود.با توجه به اینکه مسابقات در prostreet در پیس و در روز برگذار می گردند نقش نور پردازی تا حدی کمرنگ شده است اما ea توانسته است با طراحی جلوه های بسیار زیبا از تابش نور خورشید به پیست و سایر اشیا نورپردازی فوقالعاده ای داشته باشد


تا قبل از عرضه شدن بازی نمی توان در مورد موسیقی بازی به طور جدی صحبت کرد اما تا کنون مشخص شده است که موسیقی بازی بر عهده ی گروه ea trax از خود تیم ea است که موسیقی های متفاوتی با توجه به نوع زمین مسابقه برای بازی در نظر گرفته است.


در کل می توان تلاش سازندگان را جهت عرضه ی یک بازی مناسب قابل تحسین و موفقیت آمیز خواند .تلاش ea برای اشافه کردن چاشنی دقت در بازی نیز یکی از مشخص ترین عواملی است که در prostreet به چشم می آید.


تا کنون تریلر های زیادی از بازی منتشر نشده است و اطلاعات بیشتری از بازی در دست نیست.امیدواریم بتوانیم سایر اطلاعات و بر رسی تریلر ها را در پیش نمایش های آینده با اطلاع برسانیم